15.11.2021
Prawo w praktyce - kontynuacja
Dnia 04.11.2021 roku całą klasą ubraną w galowe stroje pojechałam do Nowego Sącza. Najpierw odwiedziliśmy zakład karny. Pan, który nas oprowadzał opowiedział nam historię tego zakładu, dowiedzieliśmy o warunkach w jakich mieszkają osadzeni i jak przebiega "widzenie" a na końcu oglądaliśmy film o tym , że funkcjonariusz też jest człowiekiem. Dla mnie było to szokujące przeżycie. Po skończonej wizycie spóźnieni, ale pełni wrażeń udaliśmy się do Sądu Rejonowego w Nowym Sączu. Po sprawdzeniu nas i naszych bagaży oraz zmierzeniu temperatury skierowaliśmy się w kierunku sali, gdzie odbywała się nasza oficjalna rozprawa. Tam ja ( byłam obrońcą kolegi z klasy, Kamila) ubrałam się w togę i po kilku minutach zaczęliśmy rozprawę. Trwała ona długo mniej więcej godzinę do przerwy, która trwała około pięciu minut a cała rozprawa trwała prawie trzy godziny. Udało się mi i Basi, która także była obrońcą, obronić naszego klienta - zamiast 15 lat dostał tylko dwa. Pokrzywdzonym czyli Michałowi (który zajmował się zaopatrzeniem) i Marcie (ekspedientce) musiał zapłacić po 10000 tysięcy złotych odszkodowania. Każdy miał swoją rolę i przygotował się do niej tak, że ta rozprawa miała charakter takiej prawdziwiej , która była przeprowadzana jak robią to profesjonalni sędziowie, obrońcy prokuratorzy czy ławnicy. Nawet nasza Pani wychowawczyni wypowiadała się tak naturalnie, będąc zaskoczoną nagłym wezwaniem jako świadek do przesłuchania. Do swoich domów wróciliśmy przed szóstą. Wiem, że każdy miał dużo do opowiadania swoim rodzinom a także pokazał swój certyfikat, jaki dostał przed opuszczeniem Sądu. Był to jeden z najlepszych dni w tej szkole, którego nie zapomnę. Mam nadzieję, że te kilka godzin,które spędziliśmy w Sądzie przybliżą niektórym cel swojej wymarzonej kariery , może nawet jako sędzia przewodniczący, obrońca albo pełnomocnik pokrzywdzonych czy biegły. Mi podobało się bardzo i cieszę się ,że mogłam brać udział w projekcie, pt. " Prawo w praktyce" z tą właśnie klasą.
Amelia Kaczorowska II b