Zakończyła się realizacja pierwszej części projektu...

4.11.2019

Licealiści z „Żeromskiego” w Krościenku n.D. wrócili z Hamburga
z pierwszymi certyfikatami projektowymi POWER

 Zakończyła się realizacja pierwszej części projektu realizowanego przez uczniów Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Krościenku n.D., realizowanego w ramach unijnych środków POWER, pt. „Wiedza i kompetencje nie mają granic”. Dziesięcioro uczniów wraz z dwoma opiekunami, wspólnie ze swoimi niemieckimi rówieśnikami ze Stadtteilschule Eidelstedt w Hamburgu oraz ich nauczycielami, zrealizowali tygodniowe działania projektowe zaplanowane na okres 21-25 października 2019 roku. Tematem przewodnim podejmowanych działań były rzeki, nad którymi leżą nasze miejscowości, czyli Dunajec i Łaba. Uczniowie badali właściwości fizyczne i chemiczne obu rzek, porównywali wyniki, realizowali projekty na temat znaczenia rzek dla mieszkańców położonych nad nimi miej-scowości. Głównym zadaniem, nad którym pracowała młodzież podczas mobilności była realizacja questu, czyli swoistego przewodnika po Hamburgu, który będzie w przyszłości dostępny dla tury-stów chcących w nietradycyjny sposób zwiedzić to miasto. Aby go przygotować, musieli najpierw wyznaczyć trasę, następnie przygotować informacje na temat ważnych obiektów na trasie oraz wskazówek, jak do nich dotrzeć. A wszystko w języku angielskim oraz w formie rymowanej. Nie jest łatwo pisać rymowanki w rodzimym języku, a zrobić to w obcym, to już naprawdę sztuka. Uczestnikom projektu udało się tego dokonać i juz niedługo będziemy mogli korzystać z przygoto-wanego przez nich questu. Mamy nadzieję, że druga grupa uczestników, która wyruszy do Ham-burga w kwietniu, będzie mogła na żywo przetestować pracę swoich kolegów i koleżanek. Ponadto uczniowie wypracowali własne logo projektu i wyprodukowali pamiątkowe koszulki. Oczywiście każda realizacja projektu, to nie tylko praca, ale również przyjemności. Nasi uczniowie mieli możliwość zwiedzenia kilku hamburskich atrakcji; przede wszystkim słynną Elbphilharmonie, dzielnicę spichlerzy Speicherstadt, Muzeum Miniatur oraz ogromne Zoo wraz z oceanarium. Ponadto wspólnie spędziliśmy czas na pieczeniu pizzy, śpiewaniu, jeździe na łyżwach, czy po prostu spacerowaniu po mieście, które jest niezwykle urokliwe o tej porze roku. Taki wyjazd, to również świetna szkoła życia. Poruszanie się komunikacją miejską, a zwłaszcza metrem opanowaliśmy do perfekcji, nie straszne nam zakupy, czy zamawianie obiadu w restauracji. Jednak najcenniejsze, co przywieźliśmy z Hamburga, to przyjaźnie, które nawiązały się między uczniami obu szkół. Były łzy na pożegnanie i obietnice ponownego spotkania. Jeszcze raz przeko-naliśmy się, że więcej nas łączy, niż dzieli. Znajomość języka obcego otwiera przed nami wielkie możliwości, jakie daje życie w zjednoczonej Europie. W niemieckiej szkole poznaliśmy rówieśników pochodzących z wielu krajów, reprezentujących inne kultury i religię. Podczas wspólnych spotkań stanowiliśmy mimo to zgraną grupę młodych ludzi, których łączą te same pasję, zainteresowania i cele życiowe. Wspólnie poszerzaliśmy swoją wiedzę i nabywaliśmy nowe kompetencje, bo przecież zgodnie z tytułem naszego projektu - ani wiedza, ani kompetencje nie mają granic.