20.05.2016
O radioaktywności w nietypowy sposób
16. maja klasa Ia zakończyła realizację projektu z chemii z zakresu promieniotwórczości. Inspiracją do takiej formy nauczania była mijająca 26 kwietnia 30. rocznica awarii reaktora jądrowego w Czarnobylu na Ukrainie. Młodzież sama musiała dojść do wniosku, że nie wszystko jest czarne albo białe. Radioaktywność jest doskonałym tego przykładem. Uczniowie podzielili się na grupy tematyczne, pracowali w oparciu o podaną literaturę i przygotowane przez nauczyciela karty pracy. W ciągu dwóch godzin lekcyjnych próbowali przedstawić cienie i blaski promieniotwórczości. Zjawisko to zostało bardzo dokładnie omówione z punktu widzenia chemiczno-fizycznego, medycznego, ekonomicznego a także historycznego. Radioaktywność niesie ze sobą bardzo dużo korzyści, ale niestety przez nieodpowiednie wykorzystanie może przynieść ze sobą bardzo duże szkody. To od nas ludzi zależy, na którą stronę przeważymy szalę i jaką cenę przyjdzie nam za to zapłacić.
Urszula Waksmundzka- nauczyciel chemii, biologii