7.06.2014

Nasi uczniowie dyskutowali w sejmie o globalizacji

    W dniach 4-6 czerwca grupka uczniów, uczestników programu Comenius, udała się do Warszawy.. Głównym celem wyjazdu była debata na temat "Szans i zagrożeń wynikających z globalizacji", która odbyła się w sejmie. Uczniowie spotkali się także z posłanką, absolwentką naszej szkoły, panią Anna Paluch, która oprowadziła ich po budynku Parlamentu.

     W programie wycieczki znalazły się takie atrakcje jak: pobyt na Stadionie Narodowym, wizyta w Centrum Nauki Kopernik, zwiedzanie Muzeum Powstania Warszawskiego, Powązek, Łazienek i Wilanowa. Wyjazd ten z pewnością na długo pozostanie w pamięci uczestników. 

Fotorelacja.

 

01.03.2014

 Ostatnie spotkanie młodzieży, w ramach Comeniusa, w Bułgarii

    Po raz kolejny uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. S. Żeromskiego w Krościenku uczestniczyli w zagranicznej wizycie programu Comenius,  realizowanego  w ramach projektu "Globalizacja w życiu codziennym". Tym razem, wraz z kolegami z Niemiec i Włoch, gościliśmy w ostatnim tygodniu marca w bułgarskim mieście Ruse, tuż przy granicy z Rumunią. Gospodarzami spotkania byli uczniowie jedynej w Bułgarii szkoły z wykładowym językiem niemieckim – Deutsche Schule.

W trakcie wizyty realizowane były kolejne zagadnienia związane z globalizacją, szczególnie dotyczące globalizacji w kuchni oraz historii telefonu i komunikacji. Ponadto realizowaliśmy tematy związane z  historią Polski, Niemiec i Bułgarii, po przemianach  w 1989 roku.  Uczniowie z Polski przygotowali prezentację dotycząca przemian w naszym kraju, po upadku komunizmu. Niemcy skupili się na upadku Muru Berlińskiego. Uczniowie z Włoch zaprezentowali zmiany, do jakich doszło w regionie Gemona  del Friuli, po tragicznym trzęsieniu ziemi w roku 1976.

    W ramach zajęć zatytułowanych "Multikulti  in der Küche"  każda grupa ugotowała jedną z charakterystycznych dla swojego regionu potraw. Trzeba przyznać, że  bigos, ugotowany przez uczniów i nauczycieli z Polski,  zrobił wielką furorę.  Włosi upiekli pizzę, Bułgarzy musakę a Niemcy przygotowali hamburskie śniadanie "Strammer  Max". Wszystkie dania zostały sfotografowane i dzięki temu powstały cztery fotoksiążki kucharskie z potrawami z każdego kraju. Mieliśmy też okazję przypomnieć sobie, jak kiedyś wyglądały telefony i w jakim kierunku nastąpił rozwój telekomunikacji w naszych krajach. Jedno z zadań polegało na napisaniu krótkiej historyjki o wpływie telefonu na nasze życie.

    Uczniowie dużo  czasu spędzili  razem, szlifując język niemiecki i angielski.  Na wspólnej dyskotece bawili się w rytmie przebojów z poszczególnych krajów.  Rywalizowali ze sobą na kręgielni a także jeden dzień spędzili nad Morzem Czarnym w słynnej miejscowości Warna, która przywitała wszystkich piękną pogodą  i łagodną morską bryzą.

    Tygodniowy pobyt w Bułgarii był ostatnim spotkaniem w tym projekcie. Wcześniejsze wizyty odbywały się:  w Polsce (Krościenko n. D. – wrzesień 2013), we Włoszech (Gemona del Friuli – listopad 2013) oraz w Niemczech (Hamburg – luty 2014). W projekcie uczestniczyło 82 uczniów i 16 nauczycieli.  Korzyści z udziału w Comeniusie są wielorakie, oprócz pogłębienia znajomości języka niemieckiego i angielskiego nasi licealiści mieli możność uczestniczenia w różnych przejawach życia swoich zagranicznych rówieśników oraz poznali w sposób różnorodny i wszechstronny zjawisko globalizacji, z którym spotykamy się w codziennym życiu. Nie do przecenienia są także zawiązane przyjaźnie, które, mamy nadzieję, rozwiną się i przetrwają próbę czasu.

Koordynator projektu Elżbieta Wójcik

Fotorelacja.

27.02.2014

Tym razem licealiści z Krościenka n. D. w Hamburgu

     W drugiej połowie lutego uczniowie Liceum Ogólnokształcącego w Krościenku n. D.  po raz kolejny uczestniczyli w wyjeździe zagranicznym w ramach Programu Comenius. Tym razem udali się z wizytą do Niemiec, do szkoły w Hamburgu. W ramach głównego tematu projektu, jakim jest "Globalizacja w naszym życiu codziennym", uczniowie zajmowali się zagadnieniami związanymi z gospodarką oraz handlem. Tak, jak podczas poprzednich spotkań w Polsce oraz we Włoszech, każda ze szkół miała za zadanie przygotować prezentację na zadany temat. Mieliśmy okazję porównać podstawowe dane ekonomiczne, związane z gospodarką naszych państw, m.in. produktem krajowym brutto, liczbą bezrobotnych, bilansem handlowym itp. Ponadto uczniowie mieli za zadanie przygotować profile wybranych zawodów np. chirurga, kierowcy, sprzedawcy, policjanta, itd., a następnie w trakcie aranżowanych scenek rodzajowych porównać, jak się żyje przedstawicielom tych zawodów w poszczególnych krajach. Głównym zadaniem jednakże było montowanie filmu rysunkowego, na którym była przedstawiana długa podróż różnych składników, zanim powstanie końcowy produkt. Powstało 5 filmów przedstawiających "podróż" włoskiej oraz bułgarskiej czekolady, "Michałków" z Wawelu, pluszowej zabawki z Bułgarii oraz okien z "Fakro". Zaangażowanie poszczególnych grup w pracę było niezwykle duże i powstały bardzo ciekawe produkcje. Praca nad filmem zintegrowała młodzież, musieli podzielić między sobą poszczególne zadania, a następnie wspólnie dokonać ostatecznego montażu.

     Program pobytu w Niemczech obejmował również część rekreacyjną. Uczniowie byli na ciekawej wycieczce w kontenerowej części portu, do której  indywidualnym turystom nie wolno wchodzić. Dzięki temu mogli obserwować pracę portu, która w większości jest zautomatyzowana. Jakież było nasze zdziwienie, gdy zobaczyliśmy pojazdy bez kierowców, przewożące i ładujące na statki kontenery. Ponadto zwiedziliśmy niezwykle ciekawe Muzeum Hamburga "Dungeon", Muzeum Przypraw, Kościół Św. Michała, nową dzielnicę portową, uczniowie spędzili miło czas na lodowisku, w kręgielni, na dyskotece oraz w hamburskim zoo. Pobyt uprzyjemniła nam ładna pogoda i urok Hamburga, który jest pięknym miastem, oferującym turystom wiele atrakcji.

    Za miesiąc wybieramy się do Russe, w Bułgarii. Będzie to już ostatni wyjazd w ramach partnerskiej współpracy naszych czterech szkół. W Bułgarii tematem przewodnim będą kulinarna. Mamy nadzieję, że będzie to nie tylko ciekawy, ale i "smaczny" wyjazd.

Koordynator projektu Elżbieta Wójcik

Fotorelacja z pobytu w Hamburgu.

14.11.2013

Mówili o różnych przejawy globalizacji we współczesnym świecie

    Uczestnicy Comeniusa tym razem spotkali się we Włoszech w dniach 03-11 listopada br. Z każdego kraju przyjechało po sześciu uczniów z dwoma lub trzema nauczycielami. W poniedziałek odbyły się zajęcia dydaktyczne w szkole ITCG Marchetti. Uczestników powitała na oficjalnym spotkaniu pani dyrektor szkoły, prof. Graziella Covre. Tematem pierwszego dnia były centra handlowe jako miejsca globalizacji. Uczniowie ze wszystkich szkół uczestniczących w projekcie przedstawili prezentacje multimedialne obrazujące wyniki ankiet przeprowadzonych wcześniej wśród klientów centrów handlowych w każdym krajów. Podczas pracy w międzynarodowych grupach, uczniowie porównywali wyniki z poszczególnych krajów a następnie prezentowali wnioski. Kolejnym tematem spotkania była "Muzyka jako język globalizacji". Gospodarze przygotowali wykład o historii muzyki rockowej natomiast uczniowie z Polski, Niemiec i Bułgarii przedstawili plakaty poświęcone ulubionym muzykom czy nurtom w muzyce. Polacy oraz Bułgarzy zaprezentowali na żywo tańce ludowe. Kolejnym tematem była emigracja. Mieliśmy okazję poznać przedstawicieli włoskiej organizacji Ammer-Archiv, którzy zapoznali nas z historią migracji w rejonie Udine, który leż  na styku trzech państw: Włoch, Niemiec oraz Chorwacji. Uczniowie z Polski przedstawili prezentację dotyczącą emigracji górali do Ameryki oraz krótka historię Związku Podhalan, działającego w kraju i Ameryce.

Oprócz zajęć dydaktycznych uczestnicy włoskiej edycji Comeniusa mieli okazję zwiedzić najpiękniejsze miasta regionu: Wenecję, Gemonę, Udine oraz Triest. Niezwykle ciekawa była wizyta w Szkole Mozaik w Spilimbergo, która jest jedyną taką szkoła we Włoszech a kształcą się w niej uczniowie z całego świata, w tym także z Polski.

Uczniowie integrowali się podczas wspólnych wieczornych spotkań, bawili się na dyskotece, zwiedzali zamki i inne zabytki - słowem nikt się nie nudził a w czasie pożegnania były łzy i zapewnienia, że jeszcze tam wrócimy.

Koordynator projektu, Elżbieta Wójcik

Fotorelacja z wyjazdu do Włoch.

 

09.10.2013

O globalizacji i partnerstwie… po niemiecku 

    Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. S. Żeromskiego w Krościenku nad Dunajcem, w ramach Programu "Uczenie się przez całe życie" Comenius-Partnerskie Projekty Szkół, biorą udział w realizacji projektu pt. "Globalizacja w naszym życiu codziennym". Projekt ma służyć m.in. poznaniu szans i zagrożeń wszechogarniającej nas globalizacji (w szafie, sklepie, garażu a nawet… na talerzu) oraz upowszechnianiu idei partnerstwa wśród młodzieży krajów Unii Europejskiej. Jest on skierowany do uczniów poznających język niemiecki, gdyż to on właśnie jest językiem roboczym projektu. 

Zagranicznymi partnerami naszej szkoły są uczniowie ze szkół średnich z Ruse w Bułgarii, z Hamburga w Niemczech i z Gemony del Friuli we Włoszech, których gościliśmy w naszej szkole w ostatnim tygodniu września. 
W czasie polskiej edycji Comeniusa rozstrzygnięty został konkurs na projekt logo dla realizowanego programu. Wygrał uczeń ze szkoły w Hamburgu.
W budynku Pienińskiego Parku Narodowego uczniowie zwiedzili znajdującą się tam wystawę oraz wzięli udział w zajęciach zatytułowanych "Moje środowisko". Miały one na celu ukazanie działań prowadzonych w Polsce, Bułgarii, Niemczech i Włoszech na rzecz ochrony środowiska oraz przygotowanie poradnika dotyczącego oszczędzania energii. Ponadto uczniowie zaprezentowali wyniki ankiet przeprowadzonych w swoich krajach pt. "Jak w moim domu chroni się środowisko?". W spotkaniu wzięli udział także przedstawiciele władz lokalnych: Stanisław Gawęda – wójt Krościenka, Grzegorz Szerszeń – kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej oraz Przewodniczący Rady Miasta Szczawnica, pan Kazimierz Zachwieja, który zapoznał uczestników z programem solarnym zrealizowanym ze środków unijnych w Szczawnicy, dzięki czemu znacznie poprawiła się jakość powietrza w mieście.

    Oprócz działań typowo edukacyjnych wzajemnej integracji młodzieży służyły liczne wycieczki. Uczestnicy Comeniusa zwiedzili Zespół Elektrowni Wodnych i zamek w Niedzicy, spłynęli łodziami Przełomem Dunajca. Byli także z Zakopanem, Oświęcimiu, Wadowicach i Krakowie.

Na pamiątkę spotkania, za budynkiem szkoły, w "Alei Przyjaźni" zasadzono cztery dęby symbolizujące kraje uczestniczące w projekcie. 

W tym roku szkolnym odbędą się jeszcze trzy spotkania szkół partnerskich. Na listopad zaplanowano wyjazd do Włoch, na luty do Niemiec a na marzec do Bułgarii.
Uruchomiono także specjalną platformę edukacyjną (http://golbalizacja.nowotarski.pl), na której wszystkie kraje zamieszczają informacje o programie i wszelkich aktywnościach z nim związanych.
Dodajmy, że do programu, który będzie realizowany w roku bieżącym i przyszłym, aplikowało 11 państw, ale tylko 4 z nich, w tym Polska, otrzymały dofinansowanie.

Elżbieta Wójcik - koordynator projektu 

 

          

Więcej zdjęć znajdziesz tutaj.

21.06.2013

Sesja zdjęciowa uczestników Comeniusa

Jak wypadliśmy, możecie zobaczyć tutaj.

 

20.06.2013

Konkurs na logo projektu

W czerwcu zorganizowano konkurs na logo dla realizowanego programu. Uczestnicy mieli za zadanie umieścić w nim elementy związane z Unią Europejską, tematyką projektu (globalizacja) oraz piktogramy krajów uczestniczących w Comeniusie.

Wyróżniono projekty wykonane przez następujących uczniów:

Klasa II a Agata Dancewicz, Adrian Brzeźny, Aleksandra Pawlik

Klasa II b Maria Szczepaniak, Fabian Michałczak

Klasa IIII b Katarzyna Wolska, Justyna Zachwieja

Klasa III a Ilona Cepuch, Krzysztof Wiercioch

Znajdziesz je tutaj.

Najlepsze logo zostanie zgłoszone, jako nasz kandydat, do konkursu, w którym biorą udział  wszyscy uczestnicy projektu.

 

05.04.2103

 

O globalizacji inaczej...

 W środę 27 marca uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w apelu informacyjnym, w którym przedstawiony został program Comenius – wielostronne projekty szkół.  Apel przygotowali uczestnicy projektu, którzy zadeklarowali  swój udział i zaangażowanie.

Na początku przedstawiono krótko partnerów, a więc szkoły z Bułgarii, Niemiec, Włoch  oraz główne cele i założenia projektu. Kolejnym elementem było przedstawienie wyników ankiety, jaka została  przeprowadzona wśród uczniów klas I-III. Jej celem było sprawdzenie wiedzy na temat globalizacji wśród młodzieży. Po przeanalizowaniu wyników, ankieterzy doszli do wniosku, że uczniowie naszej szkoły maja dużą wiedzę na ten temat  globalizacji a różne pojęcia z tego zakresu są im dobrze znane. Wyniki ankiety przedstawił Maciek Poręba z klasy 2 c.

Następnie uczniowie zostali zapoznani z takimi terminami, związanymi z globalizacją, jak: makdonaldyzacja społeczeństwa, amerykanizacja życia czy konsumpcjonizm oraz poznali cztery główne wymiary globalizacji

Po części informacyjnej przyszła kolej na prezentacje projektów.  Uczennice klasy 2 b przedstawiły własne projekty związane z omawianym tematem: Natalia Lyska mówiła o  "Globalizacji na talerzu", Kasia  Jarząbek o "Globalizacji w garażu", Ania Smolarska o "Globalizacji w szafie"  a Magda Rzepiel o "Globalizacji w sklepie".

Na zakończenie apelu Majka Szczepaniak, Agata Dancewicz i Darek Szczepaniak przedstawili projekt multimedialny pt. "Globalizacja wokół mnie".

Na uczestników Comeniusa  czekają kolejne zadania. Jednym z nich będzie wykonanie projektu logo dla realizowanego programu. To zadanie ma charakter konkursowy. Najlepsze logo zostanie zgłoszone jako nasz kandydat do konkursu, w którym biorą udział  wszyscy uczestnicy projektu, a więc młodzież z Polski, Włoch, Bułgarii i Niemiec. Ponadto czeka nas kolejne zadanie ankietowe. Tym razem uczestnicy będą mieli za zadanie uzyskanie odpowiedzi na temat:  "Jak chronię środowisko w moim domu?". Grupą docelową będą mieszkańcy miejscowości, z których pochodzą uczestnicy projektu.  Wyniki ankiet zostaną omówione 22 września 2013 na spotkaniu w Polsce. Kolejnym krokiem będzie wspólne opracowanie przez uczestników projektu poradnika "Ekologiczny dom".

W przygotowaniu jest także platforma edukacyjna, na której wszystkie kraje będą  zamieszczać informacje o programie  i wszelkich aktywnościach  z nim związanych.

Elżbieta Wójcik koordynator projektu

Fotorelacja z apelu. Zdjęcia - Aleksandra Pawlik

 

27.02.2012

 

Za nami pierwsze spotkanie z partnerami Comeniusa we Włoszech

 

W dniach 17-20 lutego 2013 w ramach realizowanego w szkole Programu "Uczenie się przez całe życie" Comenius-Partnerskie Projekty Szkół, dyrektorka naszej szkoły Zofia Krępa oraz nauczycielki języków obcych, Elżbieta Wójcik i Anna Dudek wzięły udział w roboczym spotkaniu  dyrektorów i nauczycieli szkół partnerskich z Włoch, Niemiec i Bułgarii.

Spotkanie odbyło się w pięknym, położonym u podnóży Alp, włoskim mieście  Gemona del Friuli.  Oprócz spotkania, na którym prezentowaliśmy swoje regiony i szkoły a także zajęć warsztatowych związanych z opracowaniem szczegółowego harmonogramu projektu uczestnicy mieli okazję zwiedzić wiele atrakcyjnych miejsc regionu Udine.

Sympatyczna i przyjazna atmosfera zapowiada dobrą dwuletnią współpracę. Dziękujemy naszym włoskim partnerom za tak serdeczne przyjęcie.

Zofia Krępa, dyrektor

Fotorelacja z Włoch.

 

 

 

Nasza szkoła w  unijnym projekcie "Uczenie się  przez całe życie"

 

Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego w Krościenku n. D. w ciągu najbliższych dwóch lat, w ramach Programu "Uczenie się przez całe życie" Comenius-Partnerskie Projekty Szkół,   wezmą udział w realizacji  projektu pt. "Globalizacja w życiu codziennym". Naszymi zagranicznymi partnerami będą uczniowie ze szkół średnich z Ruse w Bułgarii, z Hamburga w Niemczech i z Gemony del Friuli we Włoszech. Głównymi celami realizowanymi w ramach projektu będą:

  • propagowanie idei uczenia się przez całe życie, szczególnie języków obcych,
  • wzmocnienie poczucia jedności europejskiej,
  • pogłębienie wiedzy o  krajach UE,
  • nawiązanie kontaktów i wymiana poglądów z uczniami z innych krajów UE,
  • uatrakcyjnienie lekcji języka niemieckiego,
  • poznanie szans i zagrożeń związanych z globalizacją.

W projekcie wezmą udział uczniowie uczący się języka niemieckiego, gdyż to on właśnie jest językiem roboczym. Bazując na naszych doświadczeniach wiemy, że uczniowie z dużym zaangażowaniem pracują nad projektami unijnymi, które w swoim charakterze i tematyce różnią się od pracy na lekcjach. Jesteśmy pewni, że zdobyta w ten sposób wiedza i doświadczenie ułatwi młodym ludziom start w dorosłe życie.

Na realizację programu pozyskaliśmy ze środków UE 20 000 €. Zostaną one przeznaczone na zakup   materiałów i pomocy koniecznych do wykonania produktów finalnych, a także na wizyty w krajach naszych partnerów.

Szkolnym koordynatorem projektu jest nauczycielka języka niemieckiego, pani Elżbieta Wójcik, która włożyła ogromną pracę w przygotowanie aplikacji. Serdecznie jej za to dziękujemy.

Zofia Krępa, dyrektor