25.10.2015

Wyniki symulacji wyborów parlamentarnych w naszej szkole

    "Założenie, że młody człowiek nie będzie interesował się polityką do ukończenia  18.  roku życia, a potem nagle stanie się świadomym obywatelem i aktywnym wyborca, jest złudne -pora to zmienić". Jest to przesłanie, które towarzyszy również i w tym roku pracy Centrum Edukacji Obywatelskiej.

    Na początku października bieżącego roku szkolnego młodzież naszego liceum przystąpiła do projektu "Młodzi głosują", organizowanego przez CEO. Celem projektu jest przygotowanie młodych ludzi do świadomego uczestnictwa w życiu publicznym poprzez udział, między innymi, w wyborach. Projekt "Młodzi głosują" nie jest agitacją polityczną - chodzi wyłącznie o zaangażowanie ludzi młodych w demokratyczne wybory i obywatelskie działanie. Stąd wyniki wyborów szkolnych mają znaczenie drugorzędne (aczkolwiek skłaniające do refleksji elity władzy) najważniejszy jest cały towarzyszący proces edukacyjny - kształcenie obywatelskie. Prezes Fundacji CEO dr J. Strzemieczny mówi - aby nie zostać biernym dorosłym, trzeba doświadczyć własnej aktywności obywatelskiej już w młodości". Stąd udział uczniów naszego liceum. Koordynatorami projektu "Młodzi głosują " zostali:  Rafał Kozielec i Krystian Piszczek z klasy 2b oraz Krysia Krzywdzińska z klasy 3a. Na nich spoczywała cała odpowiedzialność nad przygotowaniem, poprowadzeniem całej akcji, same wybory, liczenie głosów oraz sporządzenie sprawozdania do CEO.  19 października sala lekcyjna nr 202 od samego rana pełniła funkcję lokalu wyborczego, do której zgłaszali się uczniowie poszczególnych klas oddając swój głos. Przygotowane wcześniej karty do głosowania do Sejmu trafiały do urny wyborczej, wcześniej oczywiście zabezpieczonej. Przez cały okres wyborów nad prawidłowym przebiegiem głosowania czuwała powołana Komisja Wyborcza w składzie: Krystyna Krzywdzińska, Rafał Kozielec i Adrian Derkacz. Były listy elektoratu, czyli uczniów szkoły, na których swoje podpisy składali oni przed odbiorem kart do glosowania. Za tę część wyborów odpowiadali: Patryk Adamczyk i Krystian Piszczek. Procedury wyborcze zostały w pełni zachowane, wybory były: powszechne, równe, bezpośrednie i tajne.

    Zanim jednak odbyły się wybory, w liceum zorganizowana została kampania wyborcza. Uczniowie klasy 2b przygotowali plakaty wyborcze zachęcające do udziału w wyborach. Z pomocą w ilości przygotowanych i rozwieszonych plakatów przyszli uczniowie klasy 1b i 3a. Koordynatorzy projektu przygotowali a następnie zamieścili na stronie internetowej szkoły krótki film instruktażowy dotyczący roli Sejmu, jego kompetencji. Na godzinie wychowawczej w klasie  2b poprowadziliśmy debatę klasową  na temat: Polska nie powinna przyjmować  uchodźców i uchodźczyń. Była to ciekawa forma wymiany zdań, poglądów wśród 17-letnich uczniów. A teraz to, na co czeka młodzież uczestnicząca w symulacji wyborów parlamentarnych - do Sejmu.

    W głosowaniu wzięło udział 133 uczniów (liczba uczniów w szkole 162), 8 głosów było nieważnych. A oto jak rozłożyły się glosy:

Komitet Wyborczy P. Kukiza - 32 głosy,

Komitet Wyborczy J. Korwin-Mikke 30 głosów,

Komitet Wyborczy PiS - 27 głosów,

Komitet Wyborczy PO - 12 głosów,

Komitet Wyborczy Nowoczesna - 10 głosów,

Komitet Wyborczy Szczęść Boże - 4 głosy,

Komitet Wyborczy PSL – 3 głosy,

Komitet Wyborczy Z. Stonogi - 2 głosy,

Komitet Wyborczy Zjednoczona Lewica - 1 głos,

komitet Wyborczy Samoobrona - 1 głos.

    Głos oddany do szkolnej urny przez młodych ludzi jest dla nas pierwszą szansą wyrażenia własnego zdania w sprawach ważnych dla naszej Ojczyzny.

Edyta Barnaś, nauczyciel historii i WOS

Fotorelacja.