18.02.2014

 

                                                                                                 źródło: www.perspektywy.pl

 W rankingu "Perspektyw" nasza szkoła na 55 miejscu w Małopolsce!

    W ogłaszanym co roku Ogólnopolskim Rankingu Liceów Ogólnokształcących nasze liceum znalazło się w pierwszej setce reprezentującej województwo małopolskie. Z 61. miejsca w roku 2013 awansowaliśmy na 55. miejsce w roku 2014. 
W rankingu organizowanym przez redakcje "Rzeczpospolitej" i "Perspektyw" brano pod uwagę następujące kryteria: sukcesy szkoły w olimpiadachwyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, oraz wyniki matury z przedmiotów dodatkowych. Do sporządzenia rankingu wykorzystano dane ze źródeł egzogenicznych (zewnętrznych) wobec ocenianych szkół.
Źródłem danych były protokoły komitetów głównych olimpiad, zestawienia okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) z wynikami matur z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych, oraz dane Systemu Informacji Oświatowej.

Więcej informacji na temat metodologii znajdziesz na stronie: 

http://www.perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=1236:ranking-liceow-ogolnoksztalcacych-2014&catid=119&Itemid=257

Dane na temat wyników rankingu znajdziesz pod adresem: 

http://www.perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=1272:ranking-liceow-2014-woj-malopolskie&catid=133&Itemid=266&strona=1

 

20.05.2013

 

Nasze liceum najlepsze na Podhalu!

Jak co roku "Gazeta Krakowska" opracowała ranking liceów z terenu powiatów: suskiego, nowotarskiego i tatrzańskiego. Jego celem jest pomoc absolwentom gimnazjów w wyborze szkoły zapewniającej wysoki poziom kształcenia.

W tym roku nasze liceum uplasowało się na pierwszym miejscu! Jak donosi gazeta: "… Uczniowie najlepszego  podhalańskiego liceum (w Krościenku) zdają maturę prawie dwa razy lepiej niż młodzież z najsłabszego LO (na  pl. Słowackiego w Rabce)".

Podstawę  rankingu stanowiły wyniki ubiegłorocznych matur. Pod uwagę wzięto takie przedmioty jak: matematyka, język polski i języki obce. Podsumowano łączny średni wynik procentowy z tych przedmiotów (709,6 LO w Krościenku)  oraz średni wynik jednego przedmiotu (78,84%  LO w Krościenku).

W wywiadzie, jakiego udzieliła zastępca dyrektora  liceum, pani Elżbieta Wójcik możemy znaleźć wyjaśnienie tak dobrego wyniku.

"Jak to zrobiliśmy, że jesteśmy najlepsi? Powiem nieskromnie, że harowaliśmy na to jak woły . […] Nasi nauczyciele to świetni fachowcy, którzy dają dzieciom z siebie wszystko. To musiało wreszcie zaprocentować. Jestem bardzo dumna, że wygraliśmy. To jeden z największych sukcesów naszej szkoły, na który zapracowali i uczniowie i nauczyciele.

[...] Do nowotarskiego Goszczyńskiego przyjmowani są absolwenci gimnazjum, którzy zdali test gimnazjalny na 100 punktów".  […] Natomiast do nas przyjmowani są uczniowie z wynikiem około 60 punktów. Jeśli więc potrafimy z nimi nadgonić braki i jeszcze prześcignąć najlepszych to chyba należą się nam brawa."

[Fragmenty wywiadu  pochodzą z artykułu Tomasza Mateusiaka, "Gazeta Krakowska",  dodatek  "Gazeta Podhalańska", 10 maja 2013, s. 3.]

7.06.2014

Nasi uczniowie dyskutowali w sejmie o globalizacji

    W dniach 4-6 czerwca grupka uczniów, uczestników programu Comenius, udała się do Warszawy.. Głównym celem wyjazdu była debata na temat "Szans i zagrożeń wynikających z globalizacji", która odbyła się w sejmie. Uczniowie spotkali się także z posłanką, absolwentką naszej szkoły, panią Anna Paluch, która oprowadziła ich po budynku Parlamentu.

     W programie wycieczki znalazły się takie atrakcje jak: pobyt na Stadionie Narodowym, wizyta w Centrum Nauki Kopernik, zwiedzanie Muzeum Powstania Warszawskiego, Powązek, Łazienek i Wilanowa. Wyjazd ten z pewnością na długo pozostanie w pamięci uczestników. 

Fotorelacja.

 

01.03.2014

 Ostatnie spotkanie młodzieży, w ramach Comeniusa, w Bułgarii

    Po raz kolejny uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. S. Żeromskiego w Krościenku uczestniczyli w zagranicznej wizycie programu Comenius,  realizowanego  w ramach projektu "Globalizacja w życiu codziennym". Tym razem, wraz z kolegami z Niemiec i Włoch, gościliśmy w ostatnim tygodniu marca w bułgarskim mieście Ruse, tuż przy granicy z Rumunią. Gospodarzami spotkania byli uczniowie jedynej w Bułgarii szkoły z wykładowym językiem niemieckim – Deutsche Schule.

W trakcie wizyty realizowane były kolejne zagadnienia związane z globalizacją, szczególnie dotyczące globalizacji w kuchni oraz historii telefonu i komunikacji. Ponadto realizowaliśmy tematy związane z  historią Polski, Niemiec i Bułgarii, po przemianach  w 1989 roku.  Uczniowie z Polski przygotowali prezentację dotycząca przemian w naszym kraju, po upadku komunizmu. Niemcy skupili się na upadku Muru Berlińskiego. Uczniowie z Włoch zaprezentowali zmiany, do jakich doszło w regionie Gemona  del Friuli, po tragicznym trzęsieniu ziemi w roku 1976.

    W ramach zajęć zatytułowanych "Multikulti  in der Küche"  każda grupa ugotowała jedną z charakterystycznych dla swojego regionu potraw. Trzeba przyznać, że  bigos, ugotowany przez uczniów i nauczycieli z Polski,  zrobił wielką furorę.  Włosi upiekli pizzę, Bułgarzy musakę a Niemcy przygotowali hamburskie śniadanie "Strammer  Max". Wszystkie dania zostały sfotografowane i dzięki temu powstały cztery fotoksiążki kucharskie z potrawami z każdego kraju. Mieliśmy też okazję przypomnieć sobie, jak kiedyś wyglądały telefony i w jakim kierunku nastąpił rozwój telekomunikacji w naszych krajach. Jedno z zadań polegało na napisaniu krótkiej historyjki o wpływie telefonu na nasze życie.

    Uczniowie dużo  czasu spędzili  razem, szlifując język niemiecki i angielski.  Na wspólnej dyskotece bawili się w rytmie przebojów z poszczególnych krajów.  Rywalizowali ze sobą na kręgielni a także jeden dzień spędzili nad Morzem Czarnym w słynnej miejscowości Warna, która przywitała wszystkich piękną pogodą  i łagodną morską bryzą.

    Tygodniowy pobyt w Bułgarii był ostatnim spotkaniem w tym projekcie. Wcześniejsze wizyty odbywały się:  w Polsce (Krościenko n. D. – wrzesień 2013), we Włoszech (Gemona del Friuli – listopad 2013) oraz w Niemczech (Hamburg – luty 2014). W projekcie uczestniczyło 82 uczniów i 16 nauczycieli.  Korzyści z udziału w Comeniusie są wielorakie, oprócz pogłębienia znajomości języka niemieckiego i angielskiego nasi licealiści mieli możność uczestniczenia w różnych przejawach życia swoich zagranicznych rówieśników oraz poznali w sposób różnorodny i wszechstronny zjawisko globalizacji, z którym spotykamy się w codziennym życiu. Nie do przecenienia są także zawiązane przyjaźnie, które, mamy nadzieję, rozwiną się i przetrwają próbę czasu.

Koordynator projektu Elżbieta Wójcik

Fotorelacja.

27.02.2014

Tym razem licealiści z Krościenka n. D. w Hamburgu

     W drugiej połowie lutego uczniowie Liceum Ogólnokształcącego w Krościenku n. D.  po raz kolejny uczestniczyli w wyjeździe zagranicznym w ramach Programu Comenius. Tym razem udali się z wizytą do Niemiec, do szkoły w Hamburgu. W ramach głównego tematu projektu, jakim jest "Globalizacja w naszym życiu codziennym", uczniowie zajmowali się zagadnieniami związanymi z gospodarką oraz handlem. Tak, jak podczas poprzednich spotkań w Polsce oraz we Włoszech, każda ze szkół miała za zadanie przygotować prezentację na zadany temat. Mieliśmy okazję porównać podstawowe dane ekonomiczne, związane z gospodarką naszych państw, m.in. produktem krajowym brutto, liczbą bezrobotnych, bilansem handlowym itp. Ponadto uczniowie mieli za zadanie przygotować profile wybranych zawodów np. chirurga, kierowcy, sprzedawcy, policjanta, itd., a następnie w trakcie aranżowanych scenek rodzajowych porównać, jak się żyje przedstawicielom tych zawodów w poszczególnych krajach. Głównym zadaniem jednakże było montowanie filmu rysunkowego, na którym była przedstawiana długa podróż różnych składników, zanim powstanie końcowy produkt. Powstało 5 filmów przedstawiających "podróż" włoskiej oraz bułgarskiej czekolady, "Michałków" z Wawelu, pluszowej zabawki z Bułgarii oraz okien z "Fakro". Zaangażowanie poszczególnych grup w pracę było niezwykle duże i powstały bardzo ciekawe produkcje. Praca nad filmem zintegrowała młodzież, musieli podzielić między sobą poszczególne zadania, a następnie wspólnie dokonać ostatecznego montażu.

     Program pobytu w Niemczech obejmował również część rekreacyjną. Uczniowie byli na ciekawej wycieczce w kontenerowej części portu, do której  indywidualnym turystom nie wolno wchodzić. Dzięki temu mogli obserwować pracę portu, która w większości jest zautomatyzowana. Jakież było nasze zdziwienie, gdy zobaczyliśmy pojazdy bez kierowców, przewożące i ładujące na statki kontenery. Ponadto zwiedziliśmy niezwykle ciekawe Muzeum Hamburga "Dungeon", Muzeum Przypraw, Kościół Św. Michała, nową dzielnicę portową, uczniowie spędzili miło czas na lodowisku, w kręgielni, na dyskotece oraz w hamburskim zoo. Pobyt uprzyjemniła nam ładna pogoda i urok Hamburga, który jest pięknym miastem, oferującym turystom wiele atrakcji.

    Za miesiąc wybieramy się do Russe, w Bułgarii. Będzie to już ostatni wyjazd w ramach partnerskiej współpracy naszych czterech szkół. W Bułgarii tematem przewodnim będą kulinarna. Mamy nadzieję, że będzie to nie tylko ciekawy, ale i "smaczny" wyjazd.

Koordynator projektu Elżbieta Wójcik

Fotorelacja z pobytu w Hamburgu.

14.11.2013

Mówili o różnych przejawy globalizacji we współczesnym świecie